Intervju med Henry Stake

Henry Stake - en man att se upp till på många sätt. Inte bara är han en framstående fotograf utan han är också en fantastisk människa som jag fått äran att lära känna. Han har uppnått mycket som många fotografer bara kan drömma om och han beundras av många både inom branschen och utanför. Nyligen fick jag äran att ha honom i min butik på en liten intervju angående fotograferingen han gjorde vid filminspelningen av Ronja Rövardotter för snart 30 år sedan. På denna tid umgicks Stake med Tage Danielsson, regissören av Ronja Rövardotter.

 

I samband med detta fick Henry följa med på inspelningen och fota vid flera tillfällen. Han hade även ett barnbarn som då var 6år som gärna ville ha bilder från detta. Stakes dotter ”Nilla” följde även med och fotade med egen kamera.

 

Henry beskriver det hela som en fantastisk upplevelse där han fick följa de olika karaktärerna och se likheter mellan deras roller och deras ”riktiga” personligheter. Ronja var, enligt Stake, minst lika livlig i verkligheten som i sin karaktär. Han berättar även hur det var en ”kanonstämning” i filmteamet och hur de lade ner ett väldigt jobb på att skapa denna sagovärld.

 

- Mamma Mia, frigolit överallt säger Stake och skrattar. Det var otroligt skickliga hantverkare som kämpade med scenografin. De fick allt i omgivningen av filminspelningen att se trovärdigt ut. Murar och borgar var i själva verket gjorda utav frigolit. Det var fantastiskt att följa processen, se hur de lyckades få dessa frigolitskapelser att se ut som riktiga stenar säger han med en blick som drömmer sig tillbaka till denna minnesvärda fotografering. Han beskriver även hur trickfilmningen gick till när Ronja ”hoppar” över Helvetesgapet, som i själva verket bara är en liten glipa i berget. Hon hoppade inte över denna glipa, utan hade i själva verket säkerhetslinor och hoppade från ett tak som man sedan klippte in i filmen.

 

 

Det var ett intressant samtal med en person som hunnit med mycket i sitt liv, både professionellt och privat. Han står mig varmt om hjärtat och jag hoppas att det blir fler samtal där jag får höra hans många spännande historier.



 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0